Czym jest CMYK i inne gamy kolorystyczne?

CMYKWszystkie etykiety towarów, z którymi spotykamy się na co dzień, są zaprojektowane w taki sposób, by dobrze oddawały charakter produktu oraz marki. W druku cyfrowym dostępne jest kilka różnych gam kolorystycznych, które dają ogrom możliwości.


CMYK, czyli najczęściej wybierana paleta

CMYK to inaczej cyjan, magenta, yellow (żółty) oraz black (czarny). Stanowi rodzaj druku cyfrowego opartego na kolorach podstawowych. Cyjan to odcień niebieskiego, magenta z kolei powstaje z połączenia niebieskiej i czerwonej barwy. Z żółtym i czarnym tworzą gamę, która jest chętnie wybierana w przypadku druku cyfrowego.

Rodzaje rozszerzeń gamy kolorów CMYK

W zależności od tego, czy chcemy uzyskać produkt o wyższej jakości, spersonalizować go, czy też wybrać ekonomiczną opcję, mamy do wyboru różne możliwości. CMYK+W, czyli wyżej przedstawiona paleta kolorów z dodatkiem bieli to inna odsłona gamy CMYK. Biały jest wykorzystywany do uzyskania krycia oraz jako bariera między metalizowanym podłożem a farbą (dzięki temu nadruk nie jest metalizowany w danym miejscu). Biel sprawdza się również jako tło dla innych kolorów drukowanych na foliach transparentnych. Aby uzyskać mieszany efekt, aplikuje się ją na wybrane miejsca, a w celu pokrycia tła nakłada jednolitą warstwę na całość. Kolory w druku cyfrowym mogą być bardziej zróżnicowane, wszystko zależy od wymagań klienta i jego potrzeb.

CMYK+O/V/G to dodanie do przedstawionej gamy pomarańczowego, fioletowego lub zielonego. Wzbogacenie kolorystyki o jedną z tych barw znacznie poszerza perspektywę, dając nowe możliwości i pozwalając na uzyskanie kolorów, które wydają się nieosiągalne z użyciem zestawu standardowego CMYK. To opcja dla wymajających, którzy chcą poprawić jakość druku lub uzyskać wyjątkowo wyraziste grafiki. Wyjątkami są w tym przypadku farby fluorescencyjne i metaliczne, ponieważ cyfrowy druk w kolorze umożliwia ich odtworzenie tylko przy użyciu specjalnego podłoża.

CMYK + Pantone to rozszerzenie całej gamy CMYK o konkretne kolory Pantone pochodzące z mieszalni farb. Ten rodzaj gamy wybiera się jedynie w wyjątkowych przypadkach, kiedy konkretny kolor jest bardzo istotny w projekcie drukowanym w dużych nakładach, a dla klienta idealne dopasowanie kolorystyczne stanowi priorytet.

CMY jako ekonomiczny i prosty wybór

Rezygnacja z ostatniego z kolorów, czyli czarnego, pozwala na obniżenie kosztów wydruku poprzez uzyskiwanie czerni z pozostałych trzech barw. To możliwe dzięki szybszej pracy maszyny drukującej, która zużywa wówczas mniej farby. Przy wyborze tego zestawu kolory nie są odwzorowane perfekcyjnie, ale CMY stanowi ekonomiczne rozwiązanie.

Każda gama jest dostosowana do innych potrzeb. Starannie przygotowane opcje pozwalają na dobór wariantów optymalnych cenowo i dopasowanych do wymagań klienta.

Komentarze