Networking biznesowy - najważniejsze zasady

Biznesowy networkingProwadząc biznes, trzeba dbać o relacje, jakie nawiązujemy z klientami oraz pracownikami. Takie powiązania biznesowe, nazywane są popularnie networkingiem. A na czym dokładnie to polega? Z jakimi zasadami się wiąże?



Czym jest networking biznesowy?

Networking biznesowy to pojęcie, które powinien znać każdy przedsiębiorca. Mówiąc najprościej, jest to nic innego, jak relacje pomiędzy różnymi osobami, które są powiązane ze sobą na stopie zawodowej. To zarówno nawiązywanie kontaktów, jak i ich utrzymywanie w sposób właściwy, aby móc uzyskać z tego tytułu konkretne korzyści - np. móc się rozwinąć czy rozszerzyć swój biznes. Często takie powiązania mogą być nie tylko pomiędzy przedsiębiorcami z tej samej branży, ale i z odmiennych, ale w jakiś sposób ze sobą współpracujących. Dzięki temu poszerza się sieć znajomości, a tym samym ma się szansę na zdobycie bezcennej wiedzy i doświadczenia. Więcej o tym, czym jest networking i dlaczego warto uczestniczyć w takich spotkaniach przedstawia artykuł na SpotkajBiznes.pl.

Networking - jak to działa?

Już wiemy, że networking to inaczej budowanie relacji biznesowych pomiędzy przedsiębiorcami, jak jednak to działa i jakimi zasadami się kieruje? To bardzo ważne, aby to wiedzieć, ponieważ z założenia chodzi o to, by każda ze stron korzystała na takiej znajomości, a to łatwe nie jest. Najważniejszą kwestią będzie więc stworzenie planu działania, który pozwoli określić cele firmy, kierunek jej rozwoju, a także zorientowanie się w tym, jak pozyskać nowe kontakty biznesowe, które mogą nam w tym pomóc. Internet będzie tutaj niewystarczającym źródłem wiedzy, ponieważ bardzo istotne są spotkania twarzą w twarz, a w tym mogą pomóc między innymi liczne szkolenia, konferencje i prelekcje.

Jakie są zasady networkingu biznesowego?

Po pierwsze warto poszukać ważnych dla naszej branży spotkań i wydarzeń. W ten sposób można wiele się dowiedzieć, zwłaszcza jeżeli chodzi o pojawiające się nowości, co daje też szansę na wymianę doświadczeń i rzecz jasna poznanie innych osób z tego samego lub pokrewnego sektora.

Po drugie dobrze jeżeli z wyprzedzeniem dowiemy się, kto bierze udział w spotkaniu. W ten sposób mamy świadomość tego, z jakimi ludźmi się spotkamy i czy nie znajdą się tam firmy, czy osoby, z którymi można byłoby nawiązać bliższy kontakt.

Z tym oczywiście wiąże się trzecia kwestia, czyli określenie celu takiego spotkania. Co chcemy osiągnąć, kogo szukamy, jakie możliwości mogą się przed nami otworzyć, dzięki rozmowie z potencjalnym kontrahentem.

Bardzo ważnym etapem budowanie networkingu biznesowego jest także to, w jaki sposób prowadzi się rozmowę. Rzecz jasna należy przedstawić, kim się jest, czym się zajmuje i trzeba to zrobić w miarę szybko i bez rozwlekania w czasie. Wiele oczywiście będzie zależało od rodzaju spotkania i wielkości wydarzenia, ważne jednak by okazać zaangażowanie. Warto zbierać dane kontaktowe i co istotne, także w miarę krótkim czasie przypomnieć o sobie. Wiele spotkać biznesowych i konferencji z założenia nastawionych jest właśnie na networking, by przedsiębiorcy i specjaliści z różnych branż mogli się spotkać i poznać siebie nawzajem, warto więc to wykorzystać.

Komentarze